0320 331373
zwanger

Leefstijl

Alcohol en drugs

Het gebruik van alcohol rondom de bevruchting, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de baby. Om deze reden wordt aangeraden géén alcohol te drinken gedurende deze periode. Alle alcohol die door de moeder gedronken wordt, komt rechtstreeks via de moederkoek bij het ongeboren kind terecht. Het kind kan dit echter nog niet goed afbreken, waardoor het langer in het lichaam blijft. De precieze gevolgen van alcohol drinken tijdens de zwangerschap zijn slecht voorspelbaar, maar er zijn aanwijzingen dat het gebruik van minder dan één glas per dag al ongunstige gevolgen voor het kind kan hebben. Dit kan zijn in de vorm van een miskraam, vroeggeboorte, foetaal alcohol syndroom en zelfs sterfte. Ook na de geboorte kunnen zich problemen in de ontwikkeling van het kind voordoen.

Het gebruik van drugs wordt stellig afgeraden in de zwangerschap omdat het schadelijke gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het kind. Voor begeleiders van een zwangerschap is het belangrijk om te weten of de moeder in het verleden of tijdens de zwangerschap drugs heeft gebruikt.

Roken

Roken kan de kans op zwanger worden verminderen. Tevens kan roken én meeroken tijdens de zwangerschap schadelijke invloed hebben op de ontwikkeling van je kind. In sigaretten zitten schadelijke stoffen die zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor een verminderde zuurstoftoevoer naar je kind.
Hierdoor kan de groei van de baby achterblijven en kan de lichamelijke conditie minder goed zijn. De bevalling kan voor deze kinderen extra zwaar zijn. Het is daarom erg belangrijk om te stoppen met roken liefst vóór en anders zo snel mogelijk nog tijdens de zwangerschap. Alles wat je minder rookt is goed, maar stoppen is beter. Door roken tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op een miskraam, vroeggeboorte en zelfs doodgeboorte . Ook na de bevalling is het belangrijk dat er niet gerookt wordt in de buurt van je baby. Gebeurt dit wel dan heeft je kind meer kans op onder andere wiegendood, astma en gedragsstoornissen. Het dringende advies aan beide aanstaande ouders is dan ook te stoppen met roken. Stoppen met roken kan erg moeilijk zijn, vooral de eerste twee weken. Hulpmiddelen of telefonische coaching kunnen hierbij handig zijn.

 

Haarverf

Wanneer je je haren wilt verven, gebruik dan bij voorkeur een  verf ZONDER waterstofperoxide erin. Deze stof is niet schadelijk, maar de kleuring kan wel anders uitvallen dan wanneer je niet zwanger bent.

 

Sauna

In de eerste drie maanden van je zwangerschap raden wij een bezoek aan de sauna af, in verband met de hoge temperaturen en temperatuur schommelingen. In de maanden daarna kun je de sauna weer bezoeken, mits je voor je zwangerschap ook al regelmatig naar de sauna ging. Ga je zelden naar de sauna, wacht dan met een bezoek tot na de zwangerschap.

Vermeld in de sauna altijd dat je in verwachting bent, zeker wanneer je ook nog andere behandelingen ondergaat. Vermijd tijdens je bezoek grote temperatuurschommelingen (zoals van de sauna in een dompelbad) en kijk uit met hete bubbelbaden. Het kan zijn dat je door je zwangerschap anders op de sauna reageert, luister naar je lichaam.

 

Sport

Bewegen is gezond – ook als je zwanger bent. Tijdens de zwangerschap verandert je lichaam, waardoor het lichaam ook anders reageert op sport. Zo worden de banden wat slapper, waardoor de kans op verstuiken of overbelasten van de gewrichten en spieren toeneemt. Daarbij wordt de baarmoeder groter, waardoor het zwaartepunt van je lichaam verschuift. Hierdoor kan je evenwichtsgevoel wat veranderen. Ook neemt je lichaam sneller koolhydraten op. Door te sporten kan deze opname nog sneller gaan, waardoor je bloedsuikerspiegel kan dalen. Omdat je een versnelde ademhaling hebt kan het zijn dat je wat sneller buiten adem raakt.

Het is daarom erg belangrijk om tijdens de zwangerschap goed naar je lichaam te luisteren. Wanneer je na het sporten veel last van harde buiken of buikpijn hebt, is dit een teken dat je teveel gedaan hebt. Nog een aantal tips:

  • Drink voldoende voor, tijdens en na het sporten
  • Zorg voor een middelmatige inspanning, zodat je niet uitgeput of buiten adem raakt
  • Beoefen geen sport waarbij er een risico op buikletsel, vallen of overbelasting van de gewrichten bestaat

 

Zonnebank

Ga liever, zeker in het eerste trimester van je zwangerschap, niet onder de zonnebank. Er zijn namelijk aanwijzingen dat een verhoging van je lichaamstemperatuur vooral in de eerste drie maanden schadelijk kan zijn voor je kind. Bovendien moet je voorzichtig zijn met de zon(nebank) omdat je gevoeliger bent voor pigmentvlekken als je zwanger bent. Ga je wel de zon in ? Gebruik dan een hoge beschermingsfactor en houd je buik bedekt in de zon.