0320 331373
zwanger

Voeding

Wat mag wel…

  • Eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijgen jij en je kindje voldoende goede voedingsstoffen binnen.
  • Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt. IJzer zit vooral in rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli en sperziebonen. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten zoals groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede in de zwangerschap.
  • Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Minimaal 2 liter per dag. Maak je geen zorgen wanneer je vocht vasthoudt, dat is tijdens een zwangerschap heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren.
  • Eet vette vis. Vette vis is heel gezond, ook voor zwangere vrouwen. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s. Eet vanwege mogelijke dioxines niet meer dan 2 porties (300 gram) vette vis per week. Vette vis is onder andere: makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel. Tonijn is een minder vette vis, maar mag gegeten worden in de zwangerschap mits hij uit blik komt.
  • Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende brood, granen, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en kant-en-klare vleesvervangers, zoals ei, tofu, tempé of noten.
  • Neem dagelijks 10 microgram vitamine D extra (vitamine preparaat).

 

En liever niet…

  • Eet en drink niet voor twee. De zwangerschap vraagt wel wat extra energie, maar omdat je wat minder beweegt, verbruik je ook minder.
  • Doe niet aan de lijn, want dan is er een kans dat je niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is heel normaal dat je aankomt. Als je het idee hebt dat je te veel aankomt, bespreek dit dan met mij.
  • Broodbeleg: eet niet meer dan 1 boterham met leverproducten ( zoals smeerworst of paté) op een dag om een teveel aan vitamine A te voorkomen.
  • Koffie: drink maximaal 4 koppen per dag vanwege de cafeïne. In thee en cola zit ook cafeïne, maar minder. Daarvan mag je (mits je geen koffie drinkt) totaal maximaal 8 glazen;
  • Rauwmelkse Kaas: eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk. Op de verpakking staat dan ‘au lait cru‘ vermeld. Deze kazen kom je in Nederland bijna niet meer tegen, maar wel bij de kaasboer of op vakantie. Deze kaas kan de listeriabacterie bevatten. Besmetting met deze bacterie kan schadelijk zijn voor de gezondheid van je kind. Harde kaas gemaakt van rauwe melk (Nederlandse boerenkaas), Brie/Camembert (alleen van gepasteuriseerde melk), Feta, Roomkaas en mozzarella mogen wel.
  • Vis: vis is heel gezond. Maar neem geen:
    – voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden);
    – rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters;
    – roofvissen; zoals zwaardvis, verse tonijn, haai en koningsmakreel;
    – paling uit de Nederlandse rivieren;
  • Vlees:
    – eet geen rauw vlees (zoals tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk);
    – geen rauwe vleeswaren (zoals filet americain, ossenworst, rosbief, rauwe ham, salami, cervelaat);
    – geen lever;

Tip: Als je wilt weten of je iets mag eten of niet, kijk op het voedingscentrum of bel mij voor advies.