0320 331373
zwanger

Zwangerschapsklachten

Tijdens de zwangerschap verandert er een heleboel, zowel mentaal als fysiek. Helaas horen daar voor veel vrouwen ook het krijgen van zwangerschapsklachten bij. Hier onder staan de meest voorkomende zwangerschapsklachten beschreven. Waar kun je last van hebben, wat kun je er tegen doen en wanneer moet je extra alert zijn. Heb je twijfels of vragen? Aarzel niet en leg ze aan me voor!

Aambeien

Tijdens de zwangerschap neemt de druk op de bekkenbodem toe. Daarbij vindt onder invloed van de zwangerschaphormonen een verslapping plaats van de vaatwanden van de bloedvaten. Zo kunnen aambeien spontaan ontstaan tijdens de zwangerschap. Bovendien hebben zwangere vrouwen vaak last van obstipatie, waardoor de stoelgang vaak lastiger verloopt en er ook gemakkelijker aambeien ontstaan (zie obstipatie).
Een echt wondermiddel bestaat er niet tegen. Vaak verdwijnen de aambeien vanzelf na de bevalling, doordat de druk en de zwangerschapshormonen weg zijn.

Eventueel kun je een kuur Curanol® gaan gebruiken. Deze kuur bestaat uit een crème en zuigtabletten op natuurlijke basis en kan zonder bezwaar worden gebruikt tijdens de zwangerschap. De kosten hiervan worden niet vergoed door de ziektekostenverzekeraar.
Je kunt Curanol® zelf zonder recept via internet bestellen: www.curanol.nl

Bandenpijn

Bandenpijn is een vervelende, stekende pijn aan de zijkant van je onderbuik (richting de liezen). In je zwangerschap groeit de baarmoeder. De baarmoeder wordt op zijn plaats gehouden door deze banden (spieren). Door de groei komt er veel druk en rek op de banden te staan en dit kan die pijn veroorzaken. Bandenpijn is niet schadelijk. Vaak verdwijnt de bandenpijn in de loop van je zwangerschap. Bandenpijn kun je niet echt voorkomen. Een warme douche of kruik kan de pijn wel verlichten.

Bloedverlies

Bloedverlies in het eerste trimester van je zwangerschap komt regelmatig voor en is gelukkig niet altijd de voorbode van een miskraam. Een op de vijf vrouwen heeft bloedverlies in de eerste 3 maanden van de zwangerschap.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn, zoals innesteling van de vrucht in de baarmoeder of een gesprongen adertje in de baarmoedermond. Soms is een miskraam de reden van bloedverlies (zie miskraam). Als je je zorgen maakt, neem dan gerust contact met mij op.  Helderrood bloedverlies vanaf 16 weken zwangerschap is altijd reden om contact met mij op te nemen.

Bloedneus en tandvleesbloedingen

In je zwangerschap raken slijmvliezen, zoals aan de binnenkant van je neus en mond, beter doorbloed. Ook worden de wanden van de bloedvaten wat zwakker, waardoor ze kwetsbaarder zijn. Hierdoor gaat het makkelijker bloeden, bijvoorbeeld bij het snuiten van je neus of het tandenpoetsen. Zorg voor een goede mondhygiëne en laat eventuele tandvleesontstekingen behandelen bij de tandarts.
Bloedneuzen zijn onschuldig, tenzij je zeer vaak, langdurig of heftig bloedverlies hebt. Wanneer dit zo is, doe je er verstandig aan een afspraak te maken bij je huisarts.

Brandend maagzuur

Maagzuur is een van de meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes.
Zo’n 70% van de zwangeren heeft er wel eens last van. Door het hormoon progesteron werkt het klepje tussen de maag in de slokdarm minder goed in de zwangerschap. Ook groeit de baarmoeder en duwt deze tegen je maag. Het gevolg is dat er wat maagzuur terug in de slokdarm kan lopen. Dit geeft een onaangenaam en branderig gevoel diep in de keel.

  • Neem geen grote porties, maar kleine beetjes eten verdeeld over de dag.
  • Eet rustig en kauw goed.
  • Drink geen koolzuurhoudende dranken, dit vult de maag met lucht.
  • Eet weinig vet, dit blijft langer achter in de maag.
  • Let op met scherpe kruiden, koffie en sinaasappelsap.
  • Ga goed rechtop zitten zodat de maag niet in de knel raakt.
  • Buk niet voorover maar zak door je knieën.
  • Calcium bindt het maagzuur. Probeer eens wat vla of (warme) melk.
  • Slaap eventueel rechterop door een kussen onder je matras te leggen.

Helpen deze adviezen niet goed genoeg, vraag dan bij de apotheek voor een middel

tegen maagzuur, dat tijdens de zwangerschap gebruikt mag worden. Denk hierbij

bijvoorbeeld aan Rennie’s©, Regla-PH©, Maalox© en Gaviscon©.

Let op!
Lees altijd de bijsluiter: de opname van bepaalde medicijnen of multivitaminen kan worden beïnvloed door bovenstaande medicijnen.

Harde buiken

Tijdens je zwangerschap kun je ervaren, dat je baarmoeder hard aanvoelt. De baarmoeder is een spier die zo nu en dan samentrekt, ook wel ‘harde buiken’ genoemd. Deze spiersamentrekkingen zijn pijnloos, maar voelen soms wel ongemakkelijk en komen onregelmatig voor. Dit is een normaal proces en veroorzaakt geen ontsluiting.

Harde buiken kunnen spontaan ontstaan maar kunnen ook een reactie zijn op iets wat je doet of het bewegen van de baby. Soms is het een teken van je lichaam om het wat rustiger aan te doen. Als je er vaak last van hebt na inspanning luister dan naar je lichaam en doe het rustiger aan. Een warme kruik, douche of bad zorgt voor ontspanning en doet ook hier vaak wonderen. Harde buiken zijn geen probleem zolang ze niet pijnlijk zijn of er regelmaat in komt. In dat geval dien je altijd contact met mij op te nemen.

Hartkloppingen en kortademigheid

In de zwangerschap neemt de hoeveelheid bloed in je lichaam toe. Hierdoor moet je hart harder werken om al het bloed rond te pompen en dit kun je merken in de vorm van hartkloppingen. Ook kun je last krijgen van kortademigheid. Zeker aan het einde van de zwangerschap komt dit voor, doordat de groei van je kind de longen wat in de verdrukking brengt. Heb je heel veel last van hartkloppingen of kortademigheid, neem dan contact op met mij of je huisarts.

Jeuk

Jeuk op je buik kan ontstaan door het oprekken van de huid door de groei van de baarmoeder. Jeuk op bijvoorbeeld borsten, armen en benen, kan in de zwangerschap ontstaan door de veranderde hormoonhuishouding. Het precieze mechanisme is echter nog niet bekend, maar het is wel een veel voorkomende klacht. De jeuk begint meestal op de buik en verspreid zich later over de ledematen. Soms ontstaan er ook bultjes, maar meestal is er niets te zien.

Om de jeukklachten te verminderen kun je de huid insmeren met een verkoelende mentholgel. De jeuk verdwijnt snel weer na de bevalling. Heb je jeuk op je handpalmen of voetzolen of is de jeuk extreem, neem dan contact met mij op.

Krampen in benen

Samentrekkende spieren, meestal in je benen, veel zwangere vrouwen hebben er last van. Over het algemeen is de oorzaak te weinig afwisseling in lichaamsbeweging en spanningen tijdens de zwangerschap. Maar ook een slechte bloedsomloop of magnesiumtekort kan kramp veroorzaken.

Zachtjes druk uitoefenen op de pijnlijke spier door een massage of voorzichtig rekken kan helpen, evenals een warme douche. Probeer zoveel mogelijk in beweging te blijven gedurende de dag om je bloedomloop te stimuleren. Het eten van bananen kan helpen tegen de kramp die ontstaat door magnesiumtekort.

Misselijkheid

Veel zwangeren hebben gedurende de eerste vier maanden last van (ochtend)misselijkheid. Dit wordt veroorzaakt door het zwangerschapshormoon hCG.
Na ongeveer 12 weken wordt het zwangerschapshormoon minder en zal de misselijk afnemen. In de meeste gevallen zijn de klachten voor de 16 weken verdwenen. 
Je baby heeft hier niet onder te lijden, deze neemt wat die nodig heeft. Voldoende drinken is echter wel van belang.

  • Niets eten verergert de misselijkheid.
  • Begin met een licht ontbijt op bed, voordat je opstaat
    (slappe thee met crackers/beschuiten).
  • Probeer het eten in kleine, lichte maaltijden te verdelen.
  • Eet nog iets voor je gaat slapen.
  • Drink voldoende.
  • Vermijd een lege maag en voedingsmiddelen en geuren
    die prikkelend werken zoals vet en gekruid eten.
  • Neem extra rust.

Let op!

Helpen bovenstaande tips niet goed genoeg dan kan de huisarts je eventueel medicatie voorschrijven.

Neem altijd contact met ons op als de misselijkheid zo erg is dat je niets meer kunt binnenhouden gedurende een paar dagen.

Moeheid

Vermoeidheid komt vaak voor in de eerste maanden van de zwangerschap. Vaak wordt ten onrechte gedacht dat dit komt door een gebrek aan ijzer in het bloed (bloedarmoede).
Er vinden grote veranderingen in je lichaam plaats onder invloed van hormonen. De samenstelling en hoeveelheid bloed verandert en de spijsvertering en de stofwisseling veranderen. Maar bovenal groeit er een nieuw leven in je dat op zijn of haar plaats ook de nodige energie van je vraagt.

Vaak verdwijnt de vermoeidheid tussen de 14 en 16 weken zwangerschap. De aanmaak van de zwangerschapshormonen is dan gedaald en je lichaam heeft een nieuw evenwicht gevonden.
Geef tot die tijd zoveel mogelijk toe aan het vermoeide gevoel en neem op tijd je rust.

Obstipatie

In de zwangerschap komt obstipatie vaker voor dan buiten de zwangerschap.
Onder invloed van het hormoon progesteron werken de darmen in de zwangerschap trager. Ontlasting is hierdoor vaak harder en komt minder vaak.

  • Drink minimaal 2 liter vocht op een dag.
  • Probeer zoveel mogelijk te bewegen.
  • Kies voor vezelrijke voeding. Vezels zitten in volkoren producten zoals
    bruin brood, zilvervliesrijst, zemelen, peperkoek en havermout.
           Ook in groente en fruit zitten vezels, vooral in kiwi’s en pruimen.
           Bananen werken daarentegen juist verstoppend.
  • Kijk eens bij de natuurproducten in de supermarkt.
    Je kunt bijvoorbeeld Roosvicee laxo proberen of Stimulance van Nutrica.

Helpen bovenstaande tips niet goed genoeg dan kun je zonder recept bij de apotheek lactulosestroop halen.

Pigmentvlekken

In je zwangerschap neemt je pigmentatie toe onder invloed van het hormoon oestrogeen. Dit kun je merken aan een donker streepje dat verschijnt tussen je schaambot en navel, ook wel ‘linea nigra’ genoemd. Tepels kleuren vaak ook donkerder onder invloed van dit hormoon. Door de zon kunnen er bruine vlekken in je gezicht ontstaan, een zogenaamd ‘zwangerschapsmasker’. Na de zwangerschap verdwijnt de pigmentatie meestal vanzelf. Alhoewel een zwangerschapsmasker, in mindere mate, blijvend kan zijn. Zorg voor goede zonnebrandproducten en smeer je regelmatig in, blijf in de schaduw of draag een hoed wanneer je veel blootgesteld wordt aan de zon.

Plassen

Door verhoogde druk van je baarmoeder op je blaas, meer vocht in je lichaam en door verslapping van je urinebuis moet je tijdens je zwangerschap vaker naar het toilet. Dit is het gevolg van hormonale veranderingen. Naarmate de baarmoeder groeit komt er meer druk op de blaas waardoor je in de zwangerschap vaker zult moeten plassen. Dit is een normaal verschijnsel. Je bent als zwangere meer vatbaar voor een urineweginfectie. Dit komt, omdat de urine ‘zoeter’ is en de urinebuis wat verwijd is door hormonen. Bacteriën komen op deze manier makkelijker binnen en kunnen in de zoete omgeving sneller groeien. Heb je klachten van frequent plassen in combinatie met pijn of een branderig gevoel met plassen (dit hoeft echter niet), een zeurende onderbuikpijn of harde buiken? Laat je urine dan contoleren via de huisarts. De eventuele diagnose blaasontsteking zal de huisarts stellen. Bij een bewezen urineweginfectie kun je tijdens je zwangerschap behandeld worden met antibiotica.

Rug- of bekkenklachten

In de zwangerschap wordt het kraakbeen soepeler, zo ook in je bekken. Dit zorgt ervoor dat het kindje het bekken kan passeren. Deze verandering kan pijn aan de voorkant van het bekken, bij het schaambot, pijn in de heupen en/of in de onderrug geven. Vaak straalt de pijn uit naar de bovenbenen en kan het zelfs een tintelend en doof gevoel geven.

Een goede houding kan de klachten verminderen. Verdeel je gewicht over beide benen (ga niet te lang staan op 1 been ). Probeer het traplopen even te minderen (en zet je voeten tree voor tree bij). Probeer je benen niet te ver uit elkaar te doen als je bijvoorbeeld uit bed stapt. Neem regelmatig momenten van rust. Blijf niet te lang in 1 houding staan, zitten of liggen en draai als je uit bed komt eerst op je zij en druk jezelf zijwaarts omhoog. Werken bovenstaande adviezen niet voldoende, neem dan contact met mij op. Afhankelijk van je klachten kan ik je adviseren een fysiotherapeut, mensendiecktherapeut of andere specialist te raadplegen.

Spataderen

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap last van spataderen aan de benen, dit zijn aderen die verwijd zijn. Soms komen ze ook in de schaamlippen voor. Oorzaken van spataderen tijdens de zwangerschap is de veranderende hormoonspiegel waardoor vaatwanden slapper worden, verandering van bloedstromen door de groei van de baarmoeder en het feit dat tijdens de zwangerschap er meer bloed in je lijf circuleert. Na de bevalling nemen spataderen snel in grootte af en kun je ze wanneer ze niet vanzelf weggaan laten behandelen.

Zorg dat je regelmatig beweegt en probeer lang staan en zitten te voorkomen. Gebruik als je zit of ligt een krukje of een kussen om je benen hoog te leggen. Ook het dragen van elastische (steun) kousen helpt de klachten van spataderen te verminderen.

Vaginale afscheiding

Normale vaginale afscheiding is wittig van kleur en voelt slijmerig en plakkerig aan. Veel vrouwen hebben veel meer en waterige afscheiding tijdens de zwangerschap. Dat is normaal en wordt veroorzaakt doordat de vagina extra wordt doorbloed.

Een goede hygiëne is belangrijk. Wassen met zeep verandert echter de zuurgraad van de vagina, wat de kans op een schimmelinfectie groter maakt.  Je kunt daarom beter geen zeep gebruiken bij het wassen van de vagina en de vulva. Draag niet te strakke kleding, gebruik bij voorkeur katoenen ondergoed en minimaliseer het gebruik van inlegkruisjes. Op deze manier beperk je de kans op een schimmelinfectie.

Neem contact op met je huisarts als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft of als je jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Een bacteriële of schimmelinfectie kan deze klachten veroorzaken. Deze kunnen tijdens de zwangerschap goed behandeld worden.

Vocht vasthouden

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast, je kunt hierdoor dikke voeten, enkels en vingers krijgen. Dit komt omdat er meer vocht in je lichaam aanwezig is. In de zwangerschap treedt dit vocht sneller buiten de circulatie en komt in het weefsel terecht. Daarnaast zorgt het gewicht van je zwangere buik ervoor, dat het vocht minder makkelijk terug de circulatie in kan. Bij warmte en weinig beweging kan dit verergeren. Hoewel het tegenstrijdig klinkt is het, wanneer je vocht vasthoudt, belangrijk voldoende te drinken,  minimaal 1,5-2 liter. Zorg ook voor voldoende lichaamsbeweging. Leg bij een rustmoment je benen wat hoger. Het voeteneind van je bed kun je ook iets verhogen door een kussen onder je matras te leggen. Na de bevalling zal het vocht weer worden opgenomen in de circulatie en plas je overtollig vocht uit.